tiistai 18. joulukuuta 2012

Tein sukat

Eikö olekin mahtavat? Kauan niissä aikaa tuhtaantui, mutta ylpeä olen itsestäni!



No okei. Kerrotaan totuus. Osaisinhan minä nämä sukat tehdä, mutta toisaiseksi en ole löytänyt itsestäni niin paljon keskittymiskykyä, että olisin koskaan saanut yhtä säärystintä enemmän näin monipuolista kirjoneuletta valmiiksi. :) Jotta onneksi Hansa-korttelissa vastaani käveli, tai siis minä kävelin sitä vastaan, Peru shopin myyntipöytä. Kuka näitä nyt voi jättää ostamatta, 70% alpakanvillaa, niin kevyet ja värikkäät. Ja hinta suomalaisten joulumarkkinoiden koluamisen jälkeen naurettavan halpa 30€.

Peru Shop on nähtävästi netissäkin, kas täällä.

Suomalainen käsityö tuntuu monista varmasti melko tyyriiltä kun joulumarkkinoita kiertelee. Ja siis enhän minäkään ikinä seitsämän veljestä langasta tehdyistä sukista 30€ maksaisi. Se on sinällään vain hölmöä, koska lopulta se on pienin järkevä hinta suhteessa raaka-aineen kulutukseen ja työn määrään. Ei siinäkään huipuille tuntipalkoille päästä jos on vähänkään kirjoneuletta (tai sitten on unissaankin neulova neuloja). Jotta hinnasta viis, Suomessa käsityöläinen harvoin (en sano ettei koskaan) pystyy hinnoittelemaan itsensä yli. Raaka-aineet on aina niin kalliita (toki niitä saa tilattua jo muualta). Mutta no, en voi sille mitään että suomalaisilla markkinoilla jälkikin on yleensä vähän heikompaa (tai tuote tehty niin paksusta langasta, että sen tekemiseen saa kulutettua vain pari tuntia). Jotta siksi päädyin nyt perulaisiin sukkiin, vaikka monia hauskoja neulottuja pipojakin kyllä katselin. Näin se siis menee, ei olisi suutarillakaan aina kenkiä, jos ei muilta ostaisi. :) Minä hemmottelen itseäni ostamalla muiden tekemää käsityötä ja muita tekemällä heille itse käsin lahjat. Kovin surullista vain on, että vähintään 4:stä lahjasta vasta 2 on valmista. Kiirettä pukkaa. Taitaa herrat saada vain pipot. Esittelen ne sitten samassa postauksessa joskus kaikki.

4 kommenttia:

Nanna kirjoitti...

Mä jo melkein uskoin sinuu ja meinasin kommentoida, että on niin väärin jos olisit tämmöset tehnyt, ku en mä osais.
Hienot ovat!! Onko toi villa kutittavaa?

Saariston kasvatti kirjoitti...

Alpakka ei ole yhtä kutittavaa kuin lampaan villa, mutta saatta kyllä herkillä kutittaa. En osaa sanoa, kun itse en kutia edes lampaanvillasta. Ja tän piti päivittyä vasta huomenna. Joku meni pieleen. :D

Nanna kirjoitti...

Okei, mä olen aika herkkähipiäinen, joten ei oo ehkä mun juttu.

Ai piti vasta sillon päivittyä, voi vitsit ja mä olin heti tikkana kommentoimassa!
Olen joskus huomioinut, että kommentoin sun juttujas heti niiden ilmestyttyä. Olen ajatellut, että luulet mua kyttääjäks, jolla ei ole muuta elämää kun odottaa, että sä päivittelet ja sitten kommentoida sitten mahollisimman nopeesti :)
Mut ei se sitä oo, taidetaan vaan molemmat olla ilta- ja yöihmisiä :)

Saariston kasvatti kirjoitti...

Perun sanani, onhan tuo nyt aika pehmeetä. Mutta ei testaamatta kannata kyllä lähteä tilailemaan. Lankakaupoissa voi käydä hiplaamassa alpakkalankoja jos tuote kuitenkin kiinnostaa. Kyllä niitä mielestäni nykyään kaikissa hyvinvarustelluissa lankakaupoissa löytyy - hinnat on vain huimia, ettei taitaisi 30 €:lla saada ostettua Suomesta edes lankoja.